Litera stacojie – Nathaniel Hawthorne (recenzie)

Gen carte: ficțiune, literatura clasică

Titlu original: The Scarlet Letter

Număr pagini: 320

Nota goodreads: 3.43

Nota mea: 4/5

DESCRIERE

Cu acțiunea plasată în America secolului al XVII‑lea, într‑o colonie puritană din împrejurimile orașului Boston, Massachusetts, Litera stacojie spune povestea lui Hester Prynne, care rămâne însărcinată în urma unei aventuri extraconjugale și dă naștere unei fiice, Pearl, fapt pentru care este condamnată de comunitate la moarte, iar ulterior să poarte litera „A“ – de la adulter – ţesută pe veșminte în culoarea stacojie.

De-a lungul cărții, considerată capodopera sa și unul dintre cele mai bune romane americane ale secolului al XIX-lea, Hawthorne explorează temele păcatului, vinovăţiei, pedepsei, căinţei și ispășirii.

PĂREREA MEA

M-am tot gândit și răzgândit cum să scriu câteva impresii despre acest roman clasic despre care poate mulți dintre voi l-ați citit sau de care măcar ați auzit. L-am citit prima dată în al doilea an de Litere și țin minte că mi-a plăcut. Citindu-l acum, la distanță de vreo 12 ani, îl privesc cu alți ochi și cu o experiență literară ceva mai bogată. Fiind un roman clasic, este destul de greu de citit, mai ales dacă nu sunteți familiarizați cu acest gen de carte. Literatura clasică a fost prima mea dragoste și am bifat multe romane clasice, ba chiar pe unele le-am recitit.

Am citit cartea în romană, deoarece cred că dacă o citeam în engleză, nu m-aș fi descurcat prea bine, datorită limbajului vechi. Este o carte interesantă, dar (și aici există un mare dar) are și câteva minusuri. Nathaniel Hawthorne este un scriitor american, născut la Salem și a scris atât romane, cât și povestiri. Litera stacojie a fost scris în 1850, iar acțiunea sa este cuprinsă între 1642 și 1649, adică în secolul 17. Acțiunea se desfășoară în Boston, Massachusetts, în plină eră puritană.

De obicei, nu acord multă atenție contextului în care a fost scrisă o carte, dar aici cred că trebuia menționat câte ceva important. Idealul puritan era restrictiv și se axa pe ideea că fiecare om este păcătos și este musai să fie pedepsit pentru faptele sale. Această idee este bine înfățișată de Hawthorne, dar recunosc că a divagat foarte mult de la acțiune și a făcut un talmeș balmeș. Sunt prea multe idei de viață sau filosofice care nu te captivează, iar unele sunt interesante.

Personajul feminin principal este Hester Prynne, o femeie care naște un copil dintr-un adulter. Pedeapsa ei? Să poarte toată viața litera A brodată pe piept. Imaginea lui Hester, dar și modul în care era femeia privita de societate m-au înfuriat nu de puține ori. Și m-a înfurita și faptul că tatăl copilului nu este la fel de aspru criticat de societate, de parcă nu a avut vreun amestec în asta. Ideile puritane au fost exagerate, după părerea mea și nu am putut să mă gândesc cum ar reacționa un puritan din acele timpuri dacă ar veni acum din trecut. Probabil ar fi șocat de cât de mult s-a schimbat America și societatea, în general.

Sunt foarte multe de zis, dar ideea este că am admirat-o pe Hester pentru puterea de a ține mereu capul sus, chiar dacă nu i-a fost mereu ușor. Consider că este un roman clasic care merită citit, în special pentru povestea lui Hester și a micuței sale, Pearl. Pe goodreads i-am oferit 4/5 steluțe.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: