Întoarcerea băștinașului – Thomas Hardy (recenzie)

Naționalitate: britanică

Titlu original: The Return of the Native

An apariție: 1878

Nota mea: 5/5

Număr pagini: 400

Gen carte: roman clasic britanic

Pe Thomas Hardy l-am descoperit în facultate, când am citit Pădurenii, Departe de lumea dezlănțuită și apoi Tess d’Urberville. Apoi am ajuns la Primarul din Casterbridge, Iubita și Idila pe un turn. Pe unele le-am recitit și mi-au plăcut la fel de mult ca prima dată.

Îintoarcerea băștinașului a apărut în 1878 și la noi a fost tradusă abia în 1970, la Editura Univers. Acum se mai găsește numai în anticariate, nemaifiind editată de nicio editură de la noi. Operele literare ale lui Thomas Hardy au un tragism aparte, iar cesta se găsește în toate cărțile sale. Întoarcerea băștinașului abordează teme precum destinul, condiția umană, relațiile interumane (intrigi, iubiri secrete sau interzise), relația armonioasă dintre om și natură (descrierile naturii sunt absolut superbe) sau sensul vieții (fiecare personaj caută un sens al existenței sale).

Triunghiuri amoroase și tragedii

Avem multe personaje și niște triunghiuri amoroase (spre exemplu, triunghiul Eustacia – Clym – Wildeve, Eustacia – Wildeve – Thomasin și Thomasin – Wildeve – Venn). Personajele sunt interesante, te captivează fiecare în felul său, însă trebuie să spun că autorul a fost cu unele dintre ele mult prea nedrept. Destinul pe care autorul l-a hărăzit unora dintre ele a fost mult prea crud.

Eustacia Vye este unul dintre personajele feminine principale ale cărții și este frumoasă, elegantă, dar și egoistă. Ea este pedepsită în final de autor, având un destin tragic. Nu se mulțumește cu viața simplă și grea din landă, ci visează la Paris și civilizație. Capabilă să înșele, va provoca multă suferință. Este un personaj contradictoriu, complex, dar incredibil de bine conturat pentru un personaj literar din secolul 18. După părerea mea, este puțin narcisistă și într-un fel nu am condamnat-o pentru că voia mai mult. Viața prezentată în carte era mult prea grea pentru o femeie delicată ca Eustacia. Însă alegerile greșite pe care le face nu îl determină pe cititor să o ierte pentru durerea produsă altora.

Damon Wildeve este un bărbat atrăgător, un fel de Don Juan al romanului. Aventuros, egoist, manipulator, poate fi considerat personajul negativ al cărții. Și el face alegeri greșite și care lasă consecințe grave în viața altor personaje. La fel ca Eustacia, și el va fi pedepsit de autor.

Clym Yeobright este un personaj-cheie al romanului, fiind educat și idealist. Este încăpățânat, vulnerabil și orbit de pasiunea pentru Eustacia. El întruchipează tema idealismului și lupta pentru a schimba lumea în bine. Dacă mă întrebați pe mine, este cel mai naiv personaj din carte.

Thomasin, verișoara lui Clym, este idealul feminin, fiind bună, iubitoare, dar se lasă orbită de dragostea pentru Damon Wildeve. Puternică și înțeleaptă, este însă deseori vulnerabilă. Ea întruchipează tema puterii și a vulnerabilității.

Venn este omul roșu al cărții ( porecla sa vine de la ocupația pe care o are, aceea de a marca cu vopsea roșie oile care urmau să fie vândute, ocupație specifică Angliei secolului 19). Prieten bun, simbol al loialității și care știe să sprijine la greu. Există chiar o nota de subsol în carte unde este precizat că autorul ar fi vrut un alt final pentru carte, dar publicarea în serie a romanului l-a forțat să schimbe povestea).

Iubire și sacrificii

Întoarcerea băștinașului este o carte despre dragoste, familie, natură, prietenie, sacrificiu și trădare. Are 400 de pagini și nu se citește foarte ușor dacă nu sunteți familiarizați cu literatura clasică. Morala cărții? Una dintre ele ar fi că fiecare acțiune a noastră poate avea consecințe grave asupra vieților noastre sau a celor care ne înconjoară.

Acest roman mi-a ridicat în același timp și multe întrebări. Legate de personaje și de destinul lui. Inițial am vrut să îi dau pe goodreads doar 4 steluțe, dar apoi m-am răzgândit și i-am dat 5.

Voi ați citit cartea? Cum vi s-a părut?

De la Thomas Hardy vă recomand și: